خدمات مجازی سازی یکی از سولوشن های محبوب و کاربردی است که معمولا برای استفاده بهینه از منابع سخت افزاری پیاده سازی می شود. و از نیاز های اساسی ارگان هایی است که تمایل دارند خدمات گوناگونی مانند اتوماسیون اداری , سیستم مالی , سیستم تلفنی ویپ و … را در اختیار کاربران خود قرار دهند. اما هزینه های بالای مربوط به خرید تجهیزات لازم برای پیاده سازی این خدمات مانع از ارائه سرویس های مذکور می شود. استفاده از خدمات مجازی سازی این امکان را به شما می دهد که به جای یک سیستم عامل بر روی سخت افزارهای موجود , چندین سیستم عامل را به صورت همزمان بر روی همان منابع سخت افزاری نصب کنید. تا سرویس های موردنیاز مجموعه را ارائه دهید. به کمک خدمات مجازی سازی , دیگر نیازی به تهیه سرورهای اضافی نخواهید داشت که در کاهش هزینه ها موثر است.خدمات مجازی سازی در بخش های مختلف مانند مجازی سازی سرور , مجازی سازی شبکه , مجازی سازی نرم افزار , مجازی سازی ذخیره سازها و مجازی سازی میزکار قابل پیاده سازی است.

خدمات مجازی سازی چکاری انجام می دهند؟

اجازه دهید با مثالی کاربرد خدمات مجازی سازی را برایتان شرح دهیم : شاید برای شما هم پیش آمده باشد که نیازمند نصب و راه اندازی نرم افزار جدیدی در شبکه تان باشید. ممکن است به دلایل مختلفی (نگرانی از تداخل نرم افزارها و ….) برای این کار به یک سرور نیاز داشته باشید. هر سروری تعدادی منابع سخت افزاری مانند رم , CPU , هارد و … در خود دارد. که سیستم عامل و یا نرم افزار مورد نطر را روی آن نصب می کنند . در روش های قدیمی تنها بخشی از ظرفیت سخت افزار های نام برده شده مورد استفاده قرار می گیرفتند. که این کار علاوه بر هزینه های زیادی که داشت باعث اسراف منابع و بی استفاده بودن آنها می شد. استفاده از راهکارها و خدمات مجازی سازی به شما کمک می کند از تمام ظرفیت های یک سرور و فضای سخت افزارهای آن استفاده کنید.

برای پیاده سازی خدمات مجازی سازی به یک نرم افزار مجازی سازی نیاز خواهید داشت این نرم افزار که تاکنون توسط کمپانی های مطرحی مانند ماکروسافت و VmWare ارائه شده است , پنلی را در اختیار شما قرار می دهد. که با استفاده از این پنل می توانید هر یک از سرور ها را به ماشین های مجازی ( virtual machine) تقسیم کنید. و بخشی از رم و CPU را به تناسب نیازتان به هر ماشین مجازی اختصاص دهید , تا بتوانید سیستم عامل و یا نرم افزار مورد نظر خود را روی آن ماشین مجازی نصب و راه اندازی کنید و مورد استفاده قرار دهید. به این طریق با استفاده از راهکارها و خدمات مجازی سازی تمامی ظرفیت منابع موجود مورد استفاده قرار می گیرد و بخش بی استفاده ای باقی نمی ماند.